Treinen site's :



Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS!

Dieselmaterieel '90 (Buffel)

(Artikel, wikipedia.nl, foto' s Bas Smits)
buf
.

. ?

int

Dieselmaterieel '90 (DM '90), bijnaam: Buffel, is een Nederlands tweedelig dieseltreinstel dat gebruikt wordt door NS Reizigers, Syntus en Arriva op niet-geëlektrificeerde lijnen.

Net als de Railhopper, de elektrische versie van de Buffel, heeft het een afwijkende maximum breedte van 3,20 meter (30 centimeter breder dan de meeste treinen). DM '90 wordt aangedreven door twee dieselmotoren (6 cilinders in lijn) van Cummins met elk een maximaal vermogen van 320 kW. De overbrenging is hydraulisch. DM '90 kan een snelheid van 140 km/h halen. De Buffel biedt aan 113 reizigers een zitplaats (101 tweede klas en 12 eerste klas).

buffel5april 2008, NS buffel 3412 wachtend op het station te Zwolle (foto Bas Smits)

De combinatie van schijfremmen en een rustige loop heeft als gevolg dat het materieel slecht wordt gedetecteerd. Op de lijnen waar DM '90 rijdt, heeft de railinfrabeheerder vaak assentellers geïnstalleerd. DM '90 heeft ATB-NG-apparatuur aan boord als treinbeïnvloeding.

De NS heeft in 1993 53 stellen besteld (3401-3453) bij Talbot (nu: Bombardier) in Aken. Duewag in Krefeld bouwde het interieur in en vanaf daar werden de treinstellen naar Nederland overgebracht. De 3401 kwam op 12 maart 1996 uit de fabriek in Krefeld en in 1998 stelde NSR de laatste in dienst.

Syntus huurt 8 treinstellen die daar omgenummerd zijn in 50-54, 56-58. Oorspronkelijk waren dit de 3450-3453 en de 3438, 3439, 3441 en 3442. Ook Arriva huurt 4 treinstellen, de 3446-3449, voor de inzet tussen Leeuwarden en Groningen.

Treinstel 3405 is na een aanrijding te Roermond op 20 maart 2003 met zware schade buiten dienst gesteld. Inmiddels is er 1 rijtuigbak van de 3405 gesloopt.