Treinen site's :



Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS!

DD-AR/DDM

(artikel, wikipedia.nl)

ddmDDM Amsterdam CS 5-4-2008, ( foto Bas Smits)

int

DD-AR interieur tweede klas (boven, foto wikipedia)

brand

Een brandende DD-AR op 14 maart 2006, op de ijsselbrug te Zwolle (foto ANP)

DD-AR is een materieelserie van de Nederlandse Spoorwegen. De afkorting staat voor DubbelDeks AggloRegio(materieel). DD-AR omvat uit 258 dubbeldeks rijtuigen serie DDM-2 en DDM-3, 50 motorrijtuigen serie mDDM en (medio 2005) 31 locomotieven serie 1700 die in trekduwformatie worden ingezet.

Hoewel DD-AR sterk lijkt op de eerdere serie DDM-1 zijn er belangrijke verschillen. Het opvallendste verschil is het interieur: in DDM-1 zijn dezelfde rode banken geplaatst als in de originele Sprinter, DD-AR heeft een modern groen interieur gekregen.

Een DD-AR-treinstam bestaat uit een stuurstandrijtuig type Bvk, een tussenrijtuig type ABv, een of twee rijtuigen type Bv en een motorrijtuig type mABk of een locomotief. Een treinstam is aan beide zijden voorzien van een automatische koppeling, waardoor twee stammen gekoppeld kunnen rijden.

Motorrijtuigen

Bij de indienststelling waren de motorrijtuigen niet direct leverbaar. Door materieelschaarste naar aanleiding van de OV-studentenkaart was NS genoodzaakt, toch op korte termijn te bestellen. Daartoe werden alle stammen tijdelijk voorzien van een elektrische locomotief serie 1700, een gemodificeerde versie van de 1600.

Na de aflevering van de motorrijtuigen type mDDM in 1996 konden de locomotieven die vrijkwamen de oude elektrische locomotieven van de series 1100, 1200 en 1300 in het goederenvervoer aflossen. In 1998-1999 vond deze aflossing daadwerkelijk plaats.

In 2003 zijn wegens een tijdelijk tekort aan locomotieven enkele stuurstandrijtuigen ingezet in andere treinen en ter compensatie enkele DD-AR-stammen verlengd. Medio 2005 rijden slechts de stammen 7400 en 7800.